‘We durven steeds meer onszelf de tijd te gunnen om stil te staan en te kijken of onze acties wel tot het gewenste resultaat leiden.’
‘In termen van kwaliteit en kwaliteitsbeleving staat de mening van onze cliënten voorop. Voor hen willen we er zijn, ter ondersteuning. Niet om het over te nemen, maar wel om hen te helpen hun plek in de samenleving te vinden.’ zegt Linda Boot, bestuurder van Pameijer. ‘Naast dat we willen voldoen aan alle minimale wettelijke en andere basiseisen, heeft elke medewerker een drive om te excelleren. Deze ambitie dragen we niet echt uit, maar streven en leven we wel dagelijks na.’
Jacqueline van Rijn, manager Planning en Control en Kwaliteit, onderschrijft deze professionele, maar bescheiden houding. ‘Wij laten liever cliënten over ons en over hun eigen successen vertellen in cliëntenbladen, dan dat we in managementbladen voor “mannen met pakken” staan’.
Pameijer is een zorginstelling voor kwetsbare mensen, bijvoorbeeld met een (lichte) verstandelijke beperking of met psychosociale of psychische problemen. Zo’n 2.000 medewerkers en 500 vrijwilligers ondersteunen dagelijks ruim 4.500 cliënten. In de regio Rijnmond en op de Zuid-Hollandse eilanden kunnen deze cliënten terecht bij ongeveer 200 Pameijer-locaties. Ook biedt Pameijer ondersteuning bij mensen en gezinnen thuis (‘ambulante ondersteuning’).
In 2007 is Pameijer gestart met HKZ-certificatie. In 2011 is bewust de overstap gemaakt naar CIIO en de CIIO-Maatstaf. Jacqueline licht de switch toe: ‘Belangrijkste reden hiervoor was het voorschrijvende karakter van HKZ. Dit werkte beknellend, in plaats van dat het ruimte aan onze professionals bood. De CIIO-Maatstaf, en de waarderende wijze waarop CIIO audit, geeft die vrijheid en verantwoordelijkheid wel. Zeker, ook nu moeten we dingen doen, we mogen dit echter op een wijze doen die past bij de cliënten en medewerkers van Pameijer. De kern is dat we kunnen uitleggen waarom we handelen zoals we handelen, ook als dit varieert.’
Op dit moment vindt er een grote organisatieverandering plaats, ingegeven door de decentralisaties en daarmee gepaard gaande transities in zorg en welzijn. Pameijer richt haar dienstverlening meer als portfolio in, zodat er nog beter op maat bij de individuele cliënt en zijn of haar netwerk aangesloten kan worden. ‘De transities komen wat dat betreft op het goede moment, ze sluiten goed aan bij wat wij de afgelopen jaren in gang hebben gezet.’, aldus Linda. ‘Dit heeft ook zijn weerslag op ons kwaliteitssysteem. Door wijzigingen in de afgelopen jaren is het geheel van processen en procedures toch een beetje een lappendeken geworden. Het is goed om die om de zoveel jaren kritisch tegen het licht te houden en te durven aanpassen dan wel volledig durven vernieuwen.’
Jacqueline maakt een koppeling tussen de missie van Pameijer en het doel van een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS): ‘Het systeem moet de organisatie en haar medewerkers ondersteunen in hun zelfwerkzaamheid, net zoals Pameijer het ondersteunen van zelfredzaamheid als missie heeft naar haar cliënten. Natuurlijk zijn er zaken die moeten, zoals op het vlak van medicatie, veiligheid van de panden en ondersteuningsplannen. Ons KMS biedt de instrumenten om dit goed uit te kunnen voeren.’ Linda vult aan: ‘Daarnaast helpt het KMS een aanspreek- en verbetercultuur te creëren. We bieden zo transparantie in onze werkwijze en in situaties waarin we niet aan de wensen en eisen van stakeholders of onszelf voldoen, geeft het houvast om te sturen en in gesprek te gaan.’
Over het algemeen is Pameijer zeer tevreden over de toegevoegde waarde van CIIO. Linda ziet op verschillende niveaus binnen de organisatie concrete resultaten van de jaarlijkse bezoeken van CIIO. Zo worden medewerkers positief gestimuleerd, op het moment dat gevraagd wordt waar zij trots op zijn. De presentaties van een locatie/team bij de start van de audit geven hen de ruimte om hun verhaal te vertellen. ‘Er is een positieve grondtoon, oprechte interesse en daadwerkelijk willen luisteren. Dit wordt sterk gewaardeerd, waardoor er ook ruimte ontstaat voor de meer kritische noten die jullie ook meegeven.
Elk CIIO onderzoek levert wel een aandachtspunt op. Daar zijn we blij mee, ook al is de constatering van iets wat afwijkt niet altijd fijn. We geven CIIO als aandachtspunt mee bevindingen zo concreet mogelijk in hun context te plaatsen, ook in de rapportage. Dat helpt om zo’n observatie goed te (h)erkennen en er mee aan de slag te gaan.’
Jacqueline vult aan: ‘Op het vlak van reflecteren zie ik nadrukkelijk winst van de CIIO-audits. We bouwen meer en betere reflectiemomenten in, gunnen onszelf steeds meer de tijd om stil te staan bij ons handelen. Er wordt altijd veel energie geïnvesteerd in doelen bepalen en middelen inzetten, dan moeten we ook kijken of dit effect heeft. CIIO weet dit punt van “de cirkel rond maken” op een goede manier op tafel te houden.’