Van CQI naar ISO
Zorgaanbieders die hun klantervaringen willen meten via de gestandaardiseerde methode voor het meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg (PREM of PROM) en de resultaten van het onderzoek voor externe verantwoording willen gebruiken, dienden hiervoor een CQI-geaccrediteerd meetbureau in te schakelen.
De eisen voor dit accreditaat zijn in het verleden ontwikkeld door CIIO en het Centrum Klantervaringen in de Zorg (CKZ) gezamenlijk, waarna CIIO ook de toetsingen uitvoerde. Doel van de accreditatie was en is om te waarborgen dat:
- Er zorgvuldig en compleet geregistreerd wordt.
- Metingen gestandaardiseerd worden uitgevoerd met inachtneming van de privacyregelgeving.
- Resultaten van kwaliteitsmetingen zorgvuldig worden samengevoegd.
- Resultaten van kwaliteitsmetingen vergelijkbaar worden gemaakt.
CKZ is sinds januari 2013 opgenomen in het Zorginstituut Nederland. Het onderhouden van het CQI-accreditatieschema was geen logisch onderdeel van de taken van Zorginstituut Nederland. Daarom heeft het Zorginstituut Nederland 3 jaar geleden besloten het CQI-accreditaat te vervangen door twee alternatieven: ISO 9001 (Basiseisen kwaliteitsmanagementsysteem) en ISO 20252 (Marktonderzoek), met een overgangsperiode. Deze overgangsperiode eindigt over 2 maanden.
Beide ISO-normen worden ook door CIIO getoetst, inmiddels is een aantal meetbureaus door ons ISO-gecertificeerd. Wilt u informatie ontvangen over de mogelijkheden voor u? Neem dan contact op met Marco Weda of Suzanne van der Meulen.