Slijp jouw organisatiepotlood aan mét oog voor het slijpsel
De toekomst van jouw organisatie schets je niet met een stomp potlood. Heb je even niet scherp hoe jouw organisatie, bedrijf of sector ervoor staat of waar je naartoe wilt? Tijd om alles eens goed aan te slijpen! Dat vraagt om aandacht voor de hoofdlijnen, maar ook zeker voor dat wat niet op papier te vangen is. Om oog voor en vertrouwen in de ontwikkeling van zowel de organisatie als het individu daarbinnen te hebben. Zodat je samen scherp hebt hoe je verder kunt ‘schrijven’.
Scherp op de bedoeling
Om waarde toe te kunnen voegen aan een organisatie, moet je de bedoeling begrijpen. De passie die de mensen drijft om het potlood in de hand te nemen, en het vakmanschap dat nodig is om de doelen die geschetst worden succesvol te kunnen realiseren. Tijdens het certificeringsproces duiken onze beoordelaars daarom met open blik in jouw organisatie. Door te observeren en ontwikkelingsgerichte vragen te stellen aan medewerkers, en soms ook aan partners, vrijwilligers en klanten. Dat doen we zowel in individuele gesprekken als ook in groepsgesprekken. We houden daarbij zowel het doel als de processen die daartoe leiden goed in de gaten.
Om die scherpe punt te bereiken waarmee je gericht aan de slag kunt, schaven we jouw potlood af tot de kern. Dat levert slijpsel op. Slijpsel vol processen, methodes en systemen waar je misschien al jaren mee werkt. Door kritisch maar objectief door te vragen, vinden onze beoordelaars het lood tussen het slijpsel: wat werkt goed, mag opnieuw geëvalueerd worden of kan zelfs weg? Bij CIIO draait vakmanschap vooral om het ‘waarom’. Scherp krijgen wat je als organisatie wilt bereiken, zonder voor je in te vullen hoe de weg er naartoe eruit ziet.
Maatwerk is mensenwerk
Vanuit de bedoeling redenerend, kijken we niet of je binnen de lijntjes van de checklist kleurt, maar schetsen we samen kaders die jouw organisatie écht vooruit helpen. Iedere organisatie is anders, en vraagt dus om maatwerk. En maatwerk is mensenwerk. Wanneer iedere medewerker de kans en het vertrouwen krijgt om zich te ontwikkelen, profiteert de hele organisatie en vaak ook de klant/cliënt daarvan. In opbouwende gesprekken reflecteren onze beoordelaars daarom samen met de medewerkers op hun doelen, en leggen samen met hen ontwikkelpunten binnen de organisatie bloot.
Zo leren we de organisatie en haar onderdelen grondig kennen. Het verhaal én de achterliggende gedachte. Dit helpt onze beoordelaars om vanuit de organisatiedoelen inzicht te geven in de interne processen en wat deze voor individuele medewerkers betekenen. Om je zo de handvatten te bieden om jouw organisatie structureel te verbeteren
Slijpen maar!
En net zoals bij het potlood op je bureau, is het aanscherpen van je organisatiepotlood géén eenmalig proces. Ga je ermee schrijven, dan wordt ‘ie vanzelf botter. Kwaliteitskaders en werkprocessen kunnen door nieuwe ontwikkelingen of tijdsverloop vervagen of aan verandering onderhevig zijn. Daarom blijven we klankborden. Schrijft het potlood nog lekker, of is het tijd voor een tripje langs de puntenslijper? Wat we daarmee vast in willen slijpen, zijn bewustwording van de kwaliteit van jouw organisatie, en de noodzaak hierop te blijven reflecteren. Zo helpen we klanten hun eigen puntenslijper te ontwikkelen, via interne audits, directiebeoordeling en de versterking van samenspraak.
Bij CIIO zien we een certificeringsproces niet als een controle, maar als een kans om het vakmanschap binnen een organisatie te vergroten. CIIO vormt daarin jouw spiegel. We reflecteren op basis van observatie, overzicht en ervaring. De verbeterpunten die uit dit proces naar voren komen vormen een puntenslijper: heldere inzichten als aanknopingspunten om jouw organisatiepotlood aan te slijpen. Ga hiermee aan de slag, scherp jouw organisatie-potlood aan en blijf je ontwikkelen!
Het bijzondere van een certificeringsproces is dat je niet alleen intern de organisatie helpt bijslijpen, maar dat je dit ook nog eens extern kunt laten zien omdat je aan een erkende norm voldoet.