Interne audits in corona-tijd? Hier 5 tips om dit zo effectief mogelijk te doen.
Een half jaar geleden was het nog wat onwennig, maar inmiddels zijn we eraan gewend. Audits uitvoeren online. We hebben veel geleerd, over wat werkt en wat valkuilen zijn.
We hebben onze lessons learned van het afgelopen half jaar omgezet in 5 tips die u kunt gebruiken bij het uitvoeren van interne audits in uw eigen organisatie.
Tip 1: Kies audit-onderwerpen die goed online te toetsen zijn.
Waarbij feitelijk en concreet eenvoudiger is dan complex en ‘zacht bewijsmateriaal’.
Waarbij individuele gesprekken beter werken dan groepssessies.
Tip 2: Kies audit-onderwerpen die nu op dit moment toegevoegde waarde leveren.
Houden we ook in deze tijd onze kwaliteitsprincipes vast, volgen we het proces? Waar kan het proces vereenvoudigd worden, zodat we tijd besparen? Hoe borgen en verbeteren we de kwaliteit van nieuwe vormen van dienstverlening die in corona-tijd zijn ontstaan? Antwoorden hierop leveren informatie waar iedereen direct iets mee kan.
Tip 3: Neem maximaal 45 minuten per gesprek.
De dynamiek in een online-gesprek is toch echt anders. Na 45 minuten begint je aandacht als auditor en als auditee echt af te nemen.
Tip 4: Andere vormen van audits leveren ook interessante bevindingen op.
Bij audits denken we vaak aan een gesprek, maar ook een audit op dossiers of het observeren van b.v. een Teams-meeting kan heel relevante informatie opleveren. Bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld medewerkers in zorg en onderwijs vrijgehouden worden voor het primaire proces. In organisaties waar juist veel online gewerkt wordt, bespaart dit een extra online-sessie. Ook geen overbodige luxe als je de hele dag al achter het scherm zit.
Tip 5: Zorg voor goede techniek.
Lijkt logisch, maar toch soms nog best lastig. Gebruik een systeem waar ook de auditee ervaring mee heeft. Test van tevoren of het werkt. Zorg dat de auditee daadwerkelijk documenten via schermdelen kan laten zien. Spreek bij meerdere gespreksdeelnemers online-etiquette-regels af.