Dit helpt haar nu enorm bij haar advies- en auditwerkzaamheden: “Ik vind dat een beoordelaar (recent) actief moet zijn (geweest) in de branche waarin hij of zij audit, om je goed te kunnen inleven. Voor mij was het in deze zin heel waardevol om als beleidsadviseur van een consumentenbelangenvereniging te hebben gewerkt: je bent in direct contact met de vraagkant van zorg, met cliënten, maar ook met bijvoorbeeld mantelzorgers.”. 

Waardevol aan CIIO vind ik dat alle beoordelaars daar de flexibiliteit hebben om zonder de letter uit het oog te verliezen te kunnen beoordelen in de geest van de norm. Dit betekent niet dat je met CIIO alle kanten op kan, er blijft een te toetsen norm. Maar wel dat we dat in de context van de klant doen, van de organisatie, de geschiedenis, de ambities en natuurlijk haar klanten of cliënten.

Petra vindt het hierbij erg leuk dat je “tot in de catacomben van allerlei verschillende organisaties komt. Onze klanten hebben een diversiteit aan primaire processen, aan culturen, groottes en ook aan locaties. Je komt nog eens ergens, laatst zat ik bij een UWV-toetsing bij een klant op de zolder,” zegt ze lachend. Die diversiteit vindt ze aantrekkelijk, maar heeft ze ook wel nodig om betrokken te blijven. “Ik ben niet goed in steeds hetzelfde doen, binnen dezelfde context. Dan raak ik al snel verveeld.
Dat dat bij CIIO nog niet is gebeurd, is misschien ook te danken aan het feit dat Petra daar ook intern auditor is. Zij ziet daardoor meer van de wijze waarop CIIO werkt dan de gemiddelde beoordelaar. Dit vindt ze erg leuk….en het geeft haar ook vertrouwen. “Ik zie daarbij bijvoorbeeld hoe auditteams samengesteld worden. De goede balans tussen continuïteit en vernieuwing van het team, met een goede overdracht. Maar natuurlijk ook de domeindeskundigheid. Ik kom nu al enkele keren bij een onderzoeksbureau, maar daar moet je wel echt even induiken voor je die primaire processen goed hebt doorgrond. Dan is het prettig dat er teamleiders zijn die extra ervaring in deze branche hebben. En mijn ervaring in de uitzendbranche kan ik weer goed inzetten binnen de audits bij de re-integratiebureaus, zo wordt ieders kennis en kunde optimaal benut.” 

Het leukste van auditen vindt Petra toch wel als ze aan het eind van de audit van de klant hoort dat de medewerkers het inspirerende gesprekken hebben gevonden. “Natuurlijk toetsen we ook of een klant de maatstaf haalt, maar dat doe ik het liefst via goede gesprekken, die mensen aan het denken zetten over huidige werkwijzen en verbetermogelijkheden daarin. Die een vliegwiel zijn voor het kwaliteitsbewustzijn van de individuele medewerker.” sluit Petra af

15-10-2024

De brede certificeringservaring en expertise van CIIO geeft ons vertrouwen

Sportmedische Instellingen (SMI’s) zijn bijna 50 jaar geleden opgestart door de Vereniging voor Sportgeneeskunde. De SMI’s richten zich op...
26-09-2024

CIIO-klantenmiddag 12 november

Op dinsdag 12 november organiseert CIIO vanaf 13.30u haar jaarlijkse klantenmiddag. Komt u ook? Geef u dan op.
18-09-2024

Webinar 'CIIO-Maatstaf voor adviesbureaus'

Dinsdag 10 september organiseerde CIIO een webinar, speciaal voor adviesbureaus, over de CIIO-Maatstaf. Bijna 20 deelnemers namen deel, van diverse bureaus...