De nieuwe CIIO Maatstaf 2016
In de CIIO Maatstaf 2016 hebben we zowel de ontwikkelingen binnen de professionele kennisintensieve dienstverlening, onze auditervaringen van de afgelopen 7 jaar als de nieuwe elementen in de ISO 9001:2015 verwerkt. In de Maatstaf 2016 staan drie uitgangspunten centraal:

  • De CIIO Maatstaf is (net als de ISO 9001:2015) gebaseerd op zeven managementprincipes : leiderschap, klantfocus, betrokkenheid van professionals, relatiemanagement, procesbenadering, risicomanagement en continu verbeteren. CIIO verwacht dat een professionele organisatie deze principes ‘op maat’ toepast, in lijn met de waarden, normen en cultuur, de mate van zelfsturing van medewerkers, de visie op leiderschap en niet te vergeten de aard van de dienstverlening.
  • Het leveren van kwaliteit is niet los te zien van de missie, visie en strategie van de organisatie en de omgeving en context waarin zij opereert. Ondanks die bredere insteek hanteert de nieuwe ISO 9001:2015 ‘kwaliteit’ nog steeds als een aparte factor. De norm spreekt van kwaliteitsbeleid, kwaliteitsdoelstellingen en kwaliteitsmanagementsysteem. CIIO vindt dit een niet passende verenging. Daarom spreken wij in de nieuwe Maatstaf over beleid, doelstellingen en managementsysteem, zonder het voorvoegsel ‘kwaliteit’.
  • Professionals zijn met hun competenties en ervaring cruciaal voor het leveren van kwaliteit. Het managementsysteem omvat derhalve niet alleen de ‘harde’ onderdelen (procedures, instructies, formats, criteria, software, specificaties, eisen) maar ook ‘zachte’ factoren (kennis, vaardigheden, gedrag, cultuur, normen en waarden, bewustzijn). Bij de toetsing van de werking van het managementsysteem kijkt CIIO daarom niet alleen naar ‘harde’ bewijzen’ (databases, plannen, registraties, evaluaties en resultaten) maar ook naar ‘softe’ bewijzen (houding, inzet, motivatie, kennis delen, feedback geven).

Toepassing van de Maatstaf in de praktijk
In lijn met de nieuwe ISO bevat de Maatstaf 2016 een aantal nieuwe elementen. Die staan centraal in de regiobijeenkomsten. Klanten vragen ons bijvoorbeeld: Hoe pak je een omgevingsanalyse aan? Waar moet je op letten bij een stakeholdersanalyse? Hoe inventariseren en analyseren we kansen en risico’s en wat is de impact daarvan op ons managementsysteem? Met deze en andere vragen gaan we met elkaar aan de slag.  CIIO gelooft niet in blauwdrukken, maar faciliteert graag het delen van kennis en ervaring op deze en andere thema's. 
 
Per regiobijeenkomst is plek voor 25 deelnemers. Geef u daarom snel op via info@ciio.nl! Voor zaalhuur en catering wordt een vergoeding van € 50,- gevraagd. Praktisch:
•    Datum: 31 maart 2016
•    Tijdstip: 15.00 - 19.00 uur (inclusief drankje en broodjes)
•    Plaatsen: Zwolle, Utrecht, Eindhoven

Download de uitnodiging.

15-10-2024

De brede certificeringservaring en expertise van CIIO geeft ons vertrouwen

Sportmedische Instellingen (SMI’s) zijn bijna 50 jaar geleden opgestart door de Vereniging voor Sportgeneeskunde. De SMI’s richten zich op...
26-09-2024

CIIO-klantenmiddag 12 november

Op dinsdag 12 november organiseert CIIO vanaf 13.30u haar jaarlijkse klantenmiddag. Komt u ook? Geef u dan op.
18-09-2024

Webinar 'CIIO-Maatstaf voor adviesbureaus'

Dinsdag 10 september organiseerde CIIO een webinar, speciaal voor adviesbureaus, over de CIIO-Maatstaf. Bijna 20 deelnemers namen deel, van diverse bureaus...