Terugblik op 2014
Bij elke CI, dus ook bij CIIO, is het elk jaar weer zo, dat er net zoveel onderzoeken voor de zomer plaatsvinden als daarna. Maar voor de zomer is 6 maanden, daarna maar 4, of 3 want december is een lastige maand voor onderzoeken. Kortom, we hebben een drukke tijd achter de rug.
Wat hebben we in 2014 tot stand gebracht? We hebben aanmerkelijk meer offertes geschreven dan de afgelopen 2 jaar en ze zijn bijna allemaal gehonoreerd (de hitrate is boven de 80%). Er zijn geen klanten opgestapt, wel hebben enkele klanten hun activiteiten beëindigd. Één klant heeft zijn certificaat tijdelijk laten verlopen, wegens vergaande reorganisatie.
Netto zijn we dus weer aan het groeien en de vooruitzichten zijn goed. Dat geldt vooral voor de Maatstaf klanten. OVAL klanten en SCOOR klanten beginnen zich voorzichtig aan te melden, maar het is nog geen grote stroom.
Intern zitten we ook niet stil. In 2014 heeft de CIIO-kerngroep een aantal strategiediscussies gehad. We zien veranderingen op ons afkomen: nieuwe ISO, nieuwe klanten, nieuwe branches, nieuwe wensen van bestaande klanten en vernieuwingen in het beoordelaarsbestand. Wat niet gaat veranderen zijn de uitgangspunten: CIIO blijft onafhankelijk, gericht op de kennisintensieve professionele dienstverlening en we blijven beoordelingen zien als interventies in kwaliteitszorg. En: we blijven van mening dat een auditor vooral een goede auditor wordt wanneer hij of zij ook regelmatig in de rol van adviseur, trainer of manager zit. In 2015 zullen we hier op anticiperen met een nieuwe Maatstaf, nieuwe ontmoetingen en de oude vertrouwde kwaliteit in onze werkzaamheden. De kerngroep van CIIO is bijvoorbeeld druk bezig met de voorbereiding op de nieuwe ISO 9001 norm. Dit betekent niet alleen een nieuwe Maatstaf, maar ook de beantwoording van vragen als: gaan we nu ook actief gecombineerde onderzoeken aanbieden (de nieuwe ISO norm maakt dat gemakkelijker) of blijven we focussen op kwaliteitsmanagement? Een eerste voorstel voor een ‘Maatstaf 2016’ ligt op tafel en zorgt voor geanimeerde discussies. In de eerste helft van 2015 zullen we hier ook een aantal klanten voor benaderen, om ons te scherpen.
Verder hebben we een klacht tegen de Raad van Accreditatie (RvA) ingediend, vanwege onvrede over hun dienstverlening. Resultaten zijn een toezichtslast die meer in verhouding tot de grootte van CIIO staat en betere afspraken over de wijze waarop we elkaar, als partners in de keten, scherp houden met reflecties.
Hoe het dus gaat met CIIO? We staan er prima voor en we gaan ervan uit dat we er aan het eind van dit jaar nog beter voor staan.